Bilen är tillbaka
Blåställ, oljefläckar och målflaggor – den trendige spanar mot bilsporten i vår. Trendkorrespondenten rapporterar från catwalken, och konstaterar att inte ens modet är med MP detta nådens år 2018.
Förra helgen presenterade det amerikanska modehuset Tommy Hilfiger sin senaste kollektion i samarbete med supermodellen Gigi Hadid på Milan Fashion Week. Kollektionen hämtade sin inspiration från racingvärden, förmodligen inte helt opåverkat av märkets sprillans nya sponsoravtal med Mercedes Benz formel 1-lag, vilket bland annat innebär att all med laget förknippad personal kommer bära specialdesignade Hilfiger-plagg på, från och till årets alla tävlingar. Världsmästaren Lewis Hamilton satt mycket riktigt också på front row.
Kopplingen snabba bilar och mode är visserligen inte ny – Hilfiger tog över efter Hugo Boss som dressat Mercedes Benz tidigare, och herr Hilifiger är gammal F1 fan sedan länge och har tidigare sponrat både Lotus och Ferrari – men de senaste åren har oljestänk och bränt gummi förefallit nästan lika faux pas i den trendkänsliga modevärden som päls, americana och blodiga biffar. Slow fashion före snabba bilar, helt enkelt.
Allt går dock som bakant i cykler, och Hilfiger är inte ensam om att gasa in i 2018. Italiensa Miu Miu presenterade sin resort collection för våren, bestående av idel mekanikeroveraller i lyxtappning, på Paris Automobile Club, och de stora kedjorna har redan börjat apa efter med sjuttitalsinspirerade förarskjortor och målflaggerutigt.
Trenden är tydlig: det är högoktanigt som gäller i vår. Bäva månde MP, för bilen är tillbaka i finrummet. Vilket ju också är det enda stället där den någonsin gått ur mode.
Trendkorrespondenten