Edward Hamilton: Mytomspunnet rött hotell åter i rampljuset

Metropol Hotell står i centrum för tre litterära storheter som var för sig tecknar djupa delar av Rysslands själ. Här illustreras hur den ryska maktapparaten i över hundra år nyttjat mänskliga begär för att uppnå strategiska mål. Förförelse, lögner och manipulation kommer högt på listan när ryska spioner spelar på Freuds gitarrer. Ingen går säker i Moskvas finaste salonger.

När Swedbanks mellanchef träder in i salongerna på Metropol hotell i början av Putins maktepok år 2005 faller han till föga för Natalja som sitter i baren med fin solbränna och tajt klänning. Exakt hundra år tidigare – 1905 – grundades detta exklusiva hotell i slutet av Romanov-dynastins sista stapplande steg. Redan då talades om ”Metropols flickor”, champagne och dekadens.

Relationen med Natalja utvecklas hur som helst till en dyr affär – ekonomiskt och personligt. Natalja följer sedermera hem till Sverige. Allt tyder på att hon är ett verktyg i ryska säkerhetstjänsternas jakt för att kunna pressa svenska banker när svarta pengar ska forslas genom bankkontor i Baltikum. Peter är senare ångerfull: ”Never let your dick run your life”.

Humlesjös och Berges skildring av skandaler och rysk infiltration i folkhemsbanken Swedbank i boken ”Honungsfällan” (2024) är mångbottnad, ingående och borde innebära att varje svenskt bolag som är exponerad mot Östeuropa skärper upp sina rutiner.

Men föreställningen att svenska personer med inflytande inte skulle vara i riskzonen i Moskva borde inte komma som en överraskning. I alla tider har Metropol Hotell varit ett ymnighetshorn för synd, manipulation och bedrägeri.

Alan Philips bok ”Det röda hotellet” (2023) om utländska korrespondenter i Moskva ger en ingående skildring om rysk opinionsbildning under andra världskriget. Stalinregimen var i grunden kritisk till att ha journalister i Ryssland. Men efter 1941 och efter påtryckning av Churchill tvingas Stalin att öppna upp landet för västerländsk media.

Denna journalistiska ”granskning” visar sig dock vara hyfsat uddlös. Rapporteringen behöver gå igenom Moskvas censureringsfilter. Översättare – oftast unga (vackra) kvinnor som pratar engelska – föses samman med (majoriteten) manliga västerländska journalister. Inte sällan hamnar de i säng. I bakgrunden står ryska NKVD och styr Stalins mediebedrägeri.

Journalisterna isoleras på hotellet som blir som ett slags lyxigt fängelse. Det finns dock undantag, som exempelvis när korrespondenterna far till staden Istra för att ta fotografier på tyskarnas våldsbrott mot den civila befolkningen. Journalisterna övervakas av Moskvas propagandister för att sätta rätt bild. Ibland lyser dock ryssarnas kryptiska PR-strategi igenom. Som när de nekar till att Leningrads befolkning svälter under tyskarnas blockad.

Informationen är således knaper och de ryska översättarna får en viktig roll. I ren desperation stoltserar en journalist ibland med att det minsann går att få en intervju med Stalin. Det visar sig att denna ”intervju” är ett antal frågor på papper, som sen svaras i skrift från propaganda-ministeriet.

Här finns dock hjältedåd – från ryskt håll. Västerländska journalister anade att Stalins utrensningar av officerare och tjänstemän under 1930-talet fanns, men inte omfattningen. Och bilden – inte minst i västeuropeisk vänster – var inte odelat negativ till Stalins rike.

En kvinnlig översättare och NKVD-spion, Nadya Ulanovskaya, förtäljer Sovjets innersta hemligheter till journalisten Godfrey Blunden. Han skriver en avslöjande bok efter andra världskriget – ”A room on the route” (1947)  – som avslöjar Stalins vidriga förföljelser. Men Ulanovskaya får betala ett högt pris när hon avslöjas som källa.

Metropol Hotell är slutligen kulisserna i ett fiktivt drama som utspelar sig i boken ”En gentleman i Moskva” (2016). Amor Towles episka roman handlar om greve Alexander Rostovs leverne inlåst på Moskvas finaste hotell. Han blir inlåst på grund av en dikt. Dramat berör och skildrar skiftet från tsardynastin till kommunismen på ett lysande sätt.

Konflikten mellan epokerna blir tydligt när tiotusentals av de finaste vinflaskorna i källaren på Hotell Metropol saknar etikett och anonymiseras. Tio kommunister ägnar tio dagar för jobbet. Syftet är att alla flaskor ska ha samma pris och samma egenskaper. Ingen ska vara förmer, ingen individualism ska finnas kvar.

I slutet av boken skildras hur den vördnadsfulla och korrekta greve Rostov spelar en roll i att förse väst med avgörande information om Sovjets kärnvapenutveckling. Han blir själv en spion när Politbyrån lägger upp strategin efter Stalins bortgång 1953. I grunden handlar dock dramat om hans relation till Nina, en flicka han tar under sina armar.

Tre intressanta och aktuella böcker öppnar fönstret till Moskvas mytomspunna hotell och hur det på olika sätt sammanväver Rysslands själ för allt vad det är värt.

Men det är farligt att bländas av de upplysta salongerna. Ingen går säker när den ryska maktapparaten spelar på människans djupaste begär.

Edward Hamilton är styrelseledamot M Östermalm (Oscar Norra) och egenföretagare.

Berge & Gordh Humlesjö, “Honungsfällan” (2024)
Philips, “The Red Hotel – The Untold story of Stalin´s propaganda war”, (2023)
Towles, ”En gentleman i Moskva”, (2016)