Människor som gör
Dalmål, en tafflig kommuntjänsteman – inledningsvis är det lätt att associera till Martin Borgs filmer om slöseri med skattepengar när man ser Filip & Fredriks dokumentär Trevligt folk. Fast allra mest är det kanske sinnet för humor som finns gemensamt, inte minst i de små detaljerna. Som en overheadapparat år 2015. Eller han som kopplar av med en extra lyxig biltvätt.
Kanske finns det också en berättelse om skattepengar i historien om det somaliska bandylandslaget i Borlänge. Men om det startade som en idé om ett kommunalt integrationsprojekt är det en annan berättelse som Filip Hammar och Fredrik Wikingsson vill lyfta fram. De individer som faktiskt gör det möjligt.
Det är typiskt. Filip & Fredrik har en väldokumenterad kärlek till udda personligheter. Få har lika ihärdigt lyft fram och med glimten i ögat hyllat dem som inte gör som alla andra, i kontrast mot konformiteten i det de kallat DDR-Sverige.
Gillar man deras individualistiska budskap gillar man också den här. Men filmen kan nog uppskattas även av den som har svårt för duons Piff- och Puff prat och andra egenheter. Trots allt är det andra personer som står i centrum denna gång.
Han med biltvätten, eldsjälen Patrik Andersson. Som verkar ha två stora intressen – att bada och att bleka håret – och som på något sätt tycks vara ett pr-geni, där han från det kommunala badhuset bollar världsmedier som Al Jazeera och CNN.
Den Hong Kong-födde krögaren Billy Tang som bestämmer sig att sponsra laget för att visa att invandrare kan bidra med något positivt till samhället.
De tuffe bandyspelaren, Pelle Fosshaug som antar utmaningen att lära sjutton somaliska grabbar som aldrig stått på ett par skridskor att spela bandy – på ett halvår.
Och förstås spelarna i det somaliska bandylandslaget själva.
– Vi är så oerhört imponerade av människor som gör någonting, sa Wikingsson när paret gästade talk showen Skavlan.
Människor som gör. Kanske är det här det finns en koppling till Martin Borgs filmer om skatteslöseri. Borgs skildrar politiker som sätter upp storslagna projekt och löften – med andras pengar. Trevligt folk lyfter fram motsatsen, de som faktiskt investerar något själva – i det här fallet framför allt tid och engagemang – för att skapa en förändring. Det är också värt en publik.
Maria Eriksson är chefredaktör för Svensk Tidskrift.