Rapport från Brexit: The end of the beginning
Brexitförhandlingarna närmar sig nu slutet på början. Avtalet om formerna för Storbritanniens utträde måste vara klart de närmaste veckorna om det skall hinna igenom de demokratiska processerna i alla parlament. Och som alltid när det närmar sig avgörandet löses tidigare hopplösa knutar upp, skriver Per Heister.
I onsdags kväll tog med all sannolikhet Teresa May ett fast grepp om avtalet när hon inför sin parlamentsgrupp, den så kallade 1922-kommittén, besegrade motståndarna och förankrade en idé om att förlänga tullsamarbetet – att UK de facto skulle stanna i EU:s tullunion – tills ett handelsavtal kan bli klart.
Hennes förhandlingsmandat är nu klart och eftersom Donald Tusk förklarat att en sådan förlängning nog kommer att få stöd, förefaller hanteringen av gränsen på Irland uppskjuten så att den inte hindrar ett avtal.
Men att May till synes besegrat Den hårdföra Brexitfalangen, det vill säga att de kan och kommer inte att avsätta henne utan hon har mandat att förhandla, betyder inte omedelbart att ett avtal kommer att passera parlamentet. Helgens massiva demonstration – siffror mellan 500.000 och en miljon cirkulerar – har gett de som vill ha en ny folkomröstning betydande vind i ryggen. Nya kampanjer förbereds. I sak är det nog fåfängt. Enligt en rapport tar det för lång tid att organisera en folkomröstning för att den skall hinnas med innan Storbritannien faktiskt lämnat.
Det är inte heller klart att May kan räkna med tillräckligt starkt stöd för ett avtal från Labourledamöter som vill vara kvar i EU, för att väga upp de mest hårdföra Tories. Även om det borde vara lätt för det nordirländska DUP att ställa sig bakom henne.
De faktiska omständigheterna bidrar ändå högst väsentligt till att sätta press på de som överväger att rösta emot. Och har naturligtvis också bidragit till att May besegrade 1922-kommittén. Tidningsuppgifter de senaste veckorna meddelar att regeringen planerar hyra in fartyg för att importera nödproviant vid en hård, avtalslös krasch ur EU. Längs den fyrfiliga motorvägen M26, som leder till Folkestone och Dover där tunneln respektive färjorna förbinder UK med kontinenten, arbetas det samtidigt längs flera mil med att bredda till femfiligt i båda riktningarna för att den skall kunna fungera som en gigantisk parkeringsplats för lastbilar mot EU när allt skall förtullas! De sista fem milen kör man förbi detta högst påtagliga förberedelsearbete för mars. (Arbetena väntas dock inte bli färdiga förrän i maj, upplyser skyltar längs vägen.
Påtagligt är också den ökande bristen på arbetskraft. Det senaste kvartalet var det första när nettot av östeuropéer var negativt. Fler flyttade hem än som kom till Storbritannien. Av tabellen från Bloombergs Brexit Bulletin framgår att det brukade komma 40-50.000 netto varje kvartal. Men det tillflödet har nu sinat. Och den nationella hälsotjänsten, NHS, som är världens fjärde största arbetsgivare (efter Kinas och USA:s arméer samt Kinas postverk) redovisar ca 110.000 vakanser av drygt 1,4 miljoner tjänster.
Men de närmaste dagarna gäller det att få ihop de sista pusselbitarna i förhandlingarna med EU för att det skall kallas till ett extra toppmöte i November.
Men den hårda kraschen förefaller avförd. Åtminstone tills efter torsdagen den 25 oktober.
Per Heister var chefredaktör för Svensk Tidskrift 2001-2004 och rapporterar från Brexitland