Räven i hönshuset
Zev Chafet
Roger Ailes, Off Camera
Sentinel HC 2013
En bok om Fox News levande legend till verkställande direktör, Roger Ailes, bör vara lika direkt, kontroversiell och underhållande som personen Roger Ailes, allt annat vore fel. Zev Chafets bok; Roger Ailes, Off Camera, som kom ut under våren är en sådan prestation. Bilden av Fox News är mycket annorlunda den man normalt blir matad med. Roger Ailes och hans nyheter är en massmedial tillgång i demokratins tjänst som vi saknar i Sverige.
Roger Ailes, grundaren och presidenten för Fox News, är snart 73 år gammal. Han har på lite drygt tio år skapat USA:s största nyhetskanal på TV. Fox News är även världens mest lönsamma nyhetskanal och deras ”The O’Reilly Factor” är USA: s mest sedda TV-program.
Roger Ailes är konservativ, han röstar på republikanerna. Han ärvde sin politik av fadern, en fabriksarbetare från Warren, Ohio. Ailes är amerikansk arbetarklass från Midwest, därför är han rufflig i kanterna och frispråkig. Han började tidigt med tv, 1962, samma år han tog examen på Ohio University. Televisionen blev snabbt hans livspassion och han började sin klättring från lokala stationer till WCBS-TV, CBS: s flaggskepp i New York. Året var då 1969 och Ailes arbetade som konsult med eget företag. Det var ungefär då han delvis ändrade fokus och antog utmaningen att bli medierådgivare år republikanerna, först ut: Richard Nixon 1972.
Det var samme Roger Ailes som sedan var George H W Bushs kampanjledare i presidentvalet 1988. Det var om möjligt ännu svårare än att sätta ett ”smile” på Nixon, statistiskt hade en sittande vicepresident inte lyckats bli vald till president sedan Martin van Buren 1836. Men Ailes lyckades, med hårda nypor. Dukakis medelmåttighet ställdes mot den kompetente Bush senior och segern var vicepresidentens med råge. Därefter återvände Roger Ailes till televisionen och ett chefskap på NBC.
Många säger att Ailes är den bästa investering Rupert Murdoch någonsin gjort. Den australiske mediemagnaten med de stora affärsriskerna, hade kommit till USA i slutet på 1980-talet. Murdoch hade lagt hemlandet och Storbritannien under sig, genom det överraskande köpet av New York Post. Han gjorde den till USA: s ledande – och snaskigaste – tabloid innan amerikansk media tog till sig varningarna från andra sidan oceanerna. Murdoch sa att han ville satsa på en nationell TV-kanal i USA, varpå de tre stora, ABC, CBS och NBC, omedelbart stängde den möjligheten för honom med hjälp av Washington DC. Istället köpte Murdoch 20th Century Fox, filmstudion, och ingen förstod någonting.
Rupert Murdoch kan ha använt Roger Ailes som konsult redan i detta skeende. Utifrån sin filmstudio gick man en kringgående flankrörelse runt det amerikanska TV-etablissemanget, köpte upp ett tjugotal lokala TV-kanaler som gemensamt interagerade sina frekvenser för att nå nationell penetration – och vips, Fox Television var född. Roger Ailes erbjöds möjligheten att starta upp deras kabelbaserade nyhetskanal och i oktober 1996 började Fox News sina sändningar. Deras motto är ”Fair & Balanced”, något åtskilliga fnyser åt.
”The first rule of media bias is selection”, har Roger Ailes sagt. “Most of media bullshit you about who they are. We don’t. We’re not programming for conservatives, we’re just not eliminating their point of view”.
Det existerar i USA, liksom i Sverige, ett opinionsembargo. Amerikansk nyhetsmedia har alltid dominerats av “liberaler”, alltså den amerikanska vänstern, så även på tv. Fox News framgångar, enligt de flesta medieanalytiker i USA, beror dels på att man inte bedriver flockjournalism och därigenom uteslutit halva den amerikanska befolkningens preferenser, dels på att majoriteten av tittarna betraktar Fox News som just ”Fair & Balanced”. Under presidentvalet 2012 hamnade för första gången media högst upp på listan över vad opinionen ansåg vara det största hotet mot ett rättvist val, medan pengar hamnade på andra, eller tredje plats.
Enligt många chefer på Fox håller Roger Ailes sin organisation betydligt mer politiskt balanserad än sina egna åsikter. Fox News har fler kända, liberalt orienterade journalister anställda, än vad konkurrenterna har motsvarande konservativa – och det beror alls inte på att liberalerna är så många fler i journalistkåren. Vid sidan av tunga konservativa ankare som Charles Krauthammer, William Kristol, Fred Barnes, Brit Humes och Bill O’Reilly, har man likaledes namnkunniga liberaler: Susan Estridge, Alan Colmes, Juan Williams och David Corn.
När Ailes personligen köpte över Ed Henry sommaren 2011, från det då fallande CNN, lyfte många på ögonbrynen i det amerikanska medielandskapet. Henry var en väl känd yrkesman med privata åsikter långt ut på vänsterkanten och Ailes ville ha honom i Vita husets pressrum. På hans fråga till Ailes, varför han anställt honom, svarade den gamle räven att han ansåg Ed Henry som skicklig, professionell och ärlig i sitt arbete. Men Ailes varnade också Henry för att han nu skulle hamna i skottgluggen för sina ”vänner”.
Redan första dagen med ny arbetsgivare, attackerades Henry i pressrummet av presidentens presstalesman Jim Carney, för att ”repetera republikanska ståndpunkter likt en papegoja”. Ed Henry trodde han var rökt, både i pressrummet och hos Fox. Men han lärde sig snabbt att Fox News, till skillnad mot CNN, stod bakom sitt folk i både stort och smått. Roger Ailes ringde och skällde ut Carney. Vid nästa pressmöte var situationen bättre, men Barack Obama fortsatte att ge honom ”the silent treatment” ytterligare några gånger, som för att markera vad han ansåg om ”förrädare”.
President Obamas relation till media är komplicerat. Roger Ailes ser stora likheter med Richard Nixon. Obama gillar att synas i tv, men då måste frågorna vara snälla och gärna ställda i förväg, annars tappar han koncentrationen, blir tvekande och rent av sur.
Barack Obamas administration uppskattar inte Fox News. Länge var Fox bannlyst från Vita husets pressrum, men det var ett krig Obama förlorade. Roger Ailes ställde cheferna för de andra nyhetskanalerna i USA inför detta flagranta brott mot pressfriheten och konstitutionens första tillägg. Påtryckningarna från allmänmedia blev för mycket för Vita huset och Fox News släpptes in igen. Men de missgynnas kontinuerligt av världens mäktigaste man. När Fox News olika nyhetsmagasin får en, eller ett par, sittningar med presidenten per år, springer densamme dussinet gånger hos de andra kanalerna, vardera.
Roger Ailes speglar gärna detta med en annan anekdot.
Han träffade en gång ännu en upprörd man på Manhattan, den här gången på ett cocktailparty. Mannen uttryckte starka aversioner mot Fox News ståndpunkter i medias USA. Ailes frågade honom om han var nöjd med ståndpunkterna representerade av CNN, NBC, ABC, CBS, MSNBC och PBS. Mannen svarade att han var mycket nöjd med dessa. ”Okay”, sa Ailes. ”Om dessa tv bolag har samma ståndpunkt och vi har en annan, varför är det ett problem för dig? De senaste som lyckades rada upp media på en och samma sida var ju Hitler och Stalin.”
Roger Ailes har en årslön tangerande 30 miljoner dollar, den absoluta merparten av den inkomsten består av bonusar efter uppnådda och passerade mål. Hans avtal löper ut i höst men många tror att han fortsätter ett tag till. Fox News kan säkert tuffa vidare utan Ailes, idag är man så väl etablerade på den amerikanska mediehimlen, men det är mera en fråga om han vill släppa ifrån sig sin skapelse. Ännu är det ingen som anklagar honom för att bli för inrutad eller reaktionär i sin ledarroll, snarare tvärtom.
Torbjörn Kvist har arbetat för TV3 i Baltikum. Han bloggar om krigshistoria på http://krigochhistoria.blogspot.se/