Rutger Brattström: Öka beredskapen – Släpp drönarna fria
För att öka den svenska försvarsberedskapen behövs inte bara vapen och soldater – en stor kår med drönarpiloter har visat sig vara av yttersta vikt i Ukraina. Att möjliggöra för storskaliga leveranser med drönare i Sverige kan vara en av de viktigaste reformerna för att öka vår beredskap.
Innan kriget i Ukraina var det få som förstod hur viktiga drönare var på det moderna slagfältet. Det svenska försvaret har fortfarande bara några tiotal exemplar, i Ukraina går det åt tiotusentals i månaden. Drönarna är nu det viktigaste verktyget vid spaningsuppdrag, men duktiga drönarpiloter kan också använda de som effektiva offensiva vapen.
Samtidigt som upprustningen i Sverige sinkas av tillståndsprocesser och miljöprövningar har det ukrainska näringslivet snabbt skalat upp produktionen och kommer att producera mer än en miljon drönare under 2024. Produktionsökningen är smått otrolig, den totala drönarproduktionen var mer än 50 gånger större under 2023 än året innan. Ukrainska regeringsföreträdare uppmuntrar konkurrens och marknadskrafter i försvarsindustrin, och har insett att forskning och utveckling görs bäst av privata aktörer.
Vissa saker gör försvaret bäst själva, men när det kommer till drönare är det tydligt att en levande civil drönarbransch är lika viktig som stora ammunitionslager den dagen kriget kommer. Då kommer det vara avgörande att ha en utbredd drönarkompetens bland befolkningen.
Den svenska försvarsmakten har bara en handfull drönarpiloter. Om vi skulle möjliggöra för företag att leverera mat, mediciner och andra varor med drönare skulle en ny transportbransch med potentiellt tusentals anställda snart blomma upp, anställda som varje dag kör drönare. Inte nog med att det skulle bli smidigare och snabbare att beställa hem varor – dessutom skulle dessa tusentals professionella drönarpiloter stå redo att bistå försvaret i händelse av krig.
Den kommersialiserade drönardriften kommer också att möjliggöra en mångsidig drönarmarknad. Då kommer vi ha många olika modeller av drönare som har testats i stor skala i svenska förhållanden. Och vi kommer få flera konkurrerande drönarproducenter som pressar priserna och bygger upp komplexa leveranssäkra värdekedjor.
I nuläget har den svenska försvarsmakten bara ett fåtal drönarmodeller som i olika grad är utdaterade. Det går att inte räkna ut hur många olika drönare som används i Ukraina, i viss mån tar man det man får, men där finns en mångfald av olika drönare med olika specialitéer och användningsområden. Det är svårt att veta på förhand vilka modeller som kommer att vara mest användbara – ett stort marknadsutbud är därför en bra beredskap.
För att kommersiell drönardrift i stor skala ska bli av i Sverige måste våra regler förenklas. Exempelvis måste krav på att inhämta tillstånd från personer som befinner sig i området där drönare ska köras tas bort. Detsamma gäller generella drönarförbud kring helikopterflygplatser och nödinstanser, säkerheten kan lösas på andra sätt. Timbro har nyligen utarbetat ett utförligare förslag på hur drönarleveranser kan bli av i Sverige i rapporten ”Våra drömmars stad”.
Ibland är den bästa beredskapen att ha ett fritt näringsliv, som snabbt kan ställa om till militär innovation och produktion. Det är i synnerhet viktigt när de kommer till ny teknik som drönare. För Sveriges säkerhets skull – släpp drönarna fria.
Rutger Brattström är projektledare inom ideologi på Timbro