Ur arkivet: Marknadshushållningens principer
”Företagen kan inte i längden övertala konsumenterna att köpa varor som dessa tycker är för dyra och dåliga. Och varför skulle företagen satsa på dyrbara marknadsföringsåtgärder när det är så mycket lättare att lägga ned tillverkningen av produkten och i stället satsa på något annat. Konsumenterna köper bara vad de själva önskar, och vilka varor detta är kan bara de själva avgöra.
Om man i stället väljer att lösa detta informationsproblem på administrativ väg kan konsumenterna inte få sin inkomst i form av pengar som sedan får disponeras på valfritt sätt. Teoretiskt skulle myndigheterna kanske kunna försöka göra intervjuundersökningar för att få reda på vad konsumenterna önskar sig. Men eftersom man i praktiken inte tillräckligt detaljerat
kan tillfråga alla människor skulle tilldelningen av varor bli mycket schablonmässig. Alla skulle få en standardranson av varor och dessa skulle se likadana ut. En enorm byråkrati skulle sedan utvecklas för tilldelning och behovsprövning av extra· ransoner. Om nya eller förbättrade varor skulle framställas är osäkert, eftersom opinionsundersökningar knappast kan ge någon ledning härvidlag.
Naturligtvis är det föga sannolikt att byråkraterna i ett system utan marknader alls kommer att ens bry sig om opinionsundersökningar. En av de stora drivkrafterna för socialistiskt övertygade personer är ju förvissningen om att vanliga människor inte inser sitt eget bästa.”
Veckans rekommenderade läsning ur arkivet är ”Marknadshushållningens principer” av Danne Nordling från 1974. Hela texten kan läsas här, och väljer man att göra det i PDF-format bli läsbarheten betydligt bättre.
Svensk Tidskrift grundades 1911 och i samband med tidskriftens hundraårsjubileum digitaliserades hela arkivet som nu finns fritt läs- och sökbart på vår hemsida. Över hundra år av borgerlig idédebatt hittar du här.